7.4.09

Jægervasstinden (1543moh) i Lyngsalpene: Alpin utfordring....


Den bratte renna som fører til toppryggen...


utsikt mot Tromsø fastland med blant annet Brattfjellaksla og Ullstinden....


Lyngens fantastiske fjellverden...




ryggsekken på fortoppen....


mot Tafeltinden, Lyngenfjorden med Kåfjordalpene i bakgrunnen....mange fantastisk fine skitopper....


renna ned....


fint oversiktsbilde som viser nesten hele ruten opp....Jægervasstinden ligger til venstre for skardet....



Claudia hadde lyst til å hvile litt og så dro jeg alene til Lyngen i dag. Fantastisk vær, så Jægervasstinden med sine alpine 1543 høydemeter var et fristende turmål. Parkerte ved Jægervatn (20moh) og etter en liten tur bortover langs selve vatn ble det brattere etter hvert. På ca. 1100 moh kommer man i en meget bratt renne (se tegningen ovenfor) og her møtte jeg 4 finske fyrer som nølte å gå lenger opp.....måtte selvfølgelig vise at folk fra Alpene har både pågangsmot og god skiteknikk og tråkket sporet gjennom rennen. Skikkelig bratt var det, og til slutt måtte jeg ta skiene på sekken og fortsette med stegjern for å komme meg ut av rennen på toppryggen. Den var heller ikke helt enkelt med sterk varierende føre. Oppe på fortoppen var det bare knall, fin utsikt, sol og nesten ingen vind. Hvilte utstrakt der og undret meg hvorfor de 4 andre ikke kom.......veien videre til hovedtoppen går til fots, stegjern og isøks må være med her og tau/sikring er anbefalt. Først noen meter ned og etterpå opp til hovedtoppen igjen, en luftig sak dette.

Jeg satte utfor rett fra fortoppen. Snøen var av det verrste som jeg har opplevd denne sesongen, gjennomslagsføre med både vindskare og solskare.....men man drar jo på sånne turer mer pga. alpin utfordring og opplevelse enn pga. skiføre og så tok jeg dette med ro....... Knall tur, anbefales på det sterkeste. Men du bør være noenlunde stødig på ski. Isøks og stegjern bør være med, tau og sikringsutstyr anbefales for avsnittet fra fortoppen til hovedtoppen......



2 forskjellige ruter til toppen: via trollbreen eller vis Lenangsbreen.....jeg tok den via Trollbreen....