16.5.09

Slettinden (1115moh), Malangenhalvøya: 70.toppturdag på ski og 88150 Hm i alt denne sesongen


 morgenstemning i fjæra.....


 mot dagens turmål: Slettinden....


 Barmark ved turstart, men etter hvert skiføre....


 mot Svartnestinden, også en meget fin skitopp (se egen turrapport)....


 Lyngsalpene med blant annet Henrikstinden, Piggtinden og Storvasstinden....


 Tromsøya og Kvaløya.....


Utsikt på dagens topp og ruten dit......

Så ble det 70. toppturdag på ski for meg denne sesongen.  Det var min første tur på Malangenhalvøya og jeg må nok si at det er også fantastisk turterreng om våren der.....man møter atskillig mindre folk enn for ekempel på Kvaløya....... Jeg tok ferjen fra Larseng til Vikran og kjørte med bilen videre til Hansmoen (10moh) som ligger direkte ved Balsfjorden. Nederst var det allerede barmark og så ble det litt skibæring opp til 200moh. Herfra gikk det videre med skiene på beina, men på 350 moh var det litt seinere ennå en traverse hvor skiene måtte bæres. Gjennom Kjelbotn og forbi Amundnasen gikk det rett til toppen, det siste stykket var relativt bratt. Utsikten fra toppen er helt upåklagelig, både på Malangen, Senja, Kvaløya og Balsfjord, Lyngen og Tamokdalen....da jeg startet kl. 11:00 var det ennå noen få tåkeskyer, seinere var det bare sol og jeg var helt svett selv om jeg gikk bare med t-skjortet....jeg kjørte til og med ned bare med t-skjortet! Snøen var også bra, fra 1100 til 900 moh var det gjennomslagsføre, men etterpå fin sløsj......
5 timer med lang pause på toppen; 1100 Hm i dag......


Ruten som jeg tok opp og ned i dag. Alternativet som er tegnet inn i kartet er mindre skredutsatt, men byr vel ofte på vindpreget snø og har atskillig flere kilometer......