6.5.09

Svartnestinden (1214moh): nok en fin kveldstur...

Jeg kjørte i dag med bilen på E8 til Kantornes og derfra videre til høyre til Bjerkli (5 moh). Parkerte der ved siden av veien. Dagens turmål var Svartnestinden (1214moh) som ruver godt synlig over Balsfjorden når man kjører på E8 til Tromsø.
Snøsmeltingen var allerede full i gang og turen ligger på sørvestsida slik at jeg måtte bære skiene opp til 250moh. Derfra var det god føre og jeg gikk forbi Hestaksla og P.471 mot toppen. Ingen andre topturentusiaster, men 1 gammelt skispor fant jeg likevel....Mot toppen gikk jeg i selve fjellsida i steden for å ta sommerveien langs eggen. Ganske bratt terreng med rundt 30-35 graders helning etter hvert, men rasfaren har blitt såpass liten nå, at jeg ikke måtte bry meg om dette i dag.....
Knallfin kveldssol hele veien. Det var  litt vind på tur opp, men på selve toppen var det blikkstille igjen. Turen opp tik 2:10timer og jeg satt vel der i litt mer enn 30 min i kveldssola før jeg satte utfor kl. 21:00. Dette var allerede så seint at jeg hadde gjennomslagsføre på turen ned, men jeg klarte meg fint med dette også.... Siste stykket ned fra 250moh gikk jeg til fots igjen og etter i alt 3:30timer var jeg nede igjen.....
Kjempefin topptur, kan som tidlig vårskitur i hvert fall anbefales!! 1200 Hm i dag.



fra toppen har man fantastisk utsikt på Balsfjorden.....


 Andersdalen, sett fra Svartnestinden....


nydelig kveldslys over Balsfjorden....


Og samtidig allerede fullmåne (eller nesten fullmåne??) over Fuglfjellet...

Jeg gikk denne turen opp og ned....et alternativ rute er tegnet inn med prikker. Den er mindre skredutsatt, men innebærer en lang pasasje på ryggen. Her kan det være behov for stegjern og at det er mulig at du må ta skiene på ryggen....