10.6.09

Store Kjostind i Lyngen: sesongavslutning på ski. 75 toppturdager på ski, 94800 høydemeter....


Da jeg startet sa det ikke så lovende ut, tett skydekke fra 600 moh....


Men jeg var heldig og det ble sol og blå himmel etter hvert....


Siste stykket på toppryggen...


Fascinerende utsikt på Lyngsalpene.....


Det var turen som jeg tok opp /ned, klikk på sleve bildet for å få det forstørret.....Vurder rasfaren nøye, rennen er rasutsatt!!
Alternativ vei opp og ned via Rotenvikbreen, da slipper du rasrennen.....

I morgen må jeg på arbeid igjen etter flere dagers avspasering med deilig vær......snøen svinner etter hvert med såpass mye sol og så følte jeg at det var på tid med sesongavslutningsturen......jeg hadde allerede for flere måneder siden tenkt meg til store Kjostind eller Istind i Lyngen som avslutningstur. Dagens værvarsel var upåkagelig og så syntes jeg at det var anledningen til å avslutte skitursesongen med denne turen 10. Juni.....
Men men.....Yr.no var på bærtur igjen og det var faktisk regn hele bilturen fra Tromsø til Svensby!! Jeg hadde imidlertid ikke lyst til å gi meg og så fortsatte jeg til Svensby....
Fra parkeringsplass ved Storura (5 moh) gikk det uten nedbør men med tett skydekke som lå fra ca. 600 moh oppover....skiene måtte bæres på morenen helt opp til breen, altså til ca. 580moh, men det var ikke uforventet....etter ca. 1:15 timer var jeg på breen (580moh) og nå var det knallbra skiføre....men desverre ingen sikt, skyene hadde ikke lettet ennå!! Igjen fant jeg ut at jeg ikke skulle gi meg og så dro jeg litt trassig og bannende (hva er det med yr da, ha?? Klarvær????) videre til toppen. Utholdenheten ble belønnet og fra ca. 110o moh ble det endelig blå himmel og sol som holdt seg resten av turen.....turen over breen går først måtelig opp, men etter hvert blir terrenget brattere og til slutt var det bruk for isøks og stegjern for å komme seg helt til topps.
Etter 3:30 timer var jeg oppe og kjempesulten slik at det ble litt nistemat før turen ned...
Knallbra skiføre var det på hele veien ned (kl.12:00), helt utrolig på 10. Juni! Da gjorde det ikke noe at det gjensto 580 hm skibæring til bilen, selv om det finnes finere terreng å gå på enn en morene.
Knallfin sesongavslutning på ski. 1500 hm i dag, 5: 30 timer på tur. I alt 75 toppturdager på ski denne vinteren, 94800 hm.....nå ser vi fram til neste vintersesong!!