3.10.09

Rundfjellet (760moh) og Blåfjellet (778moh): Sesongens første i trugertur i nysnøen....


Mot Tromsøya og Kvaløya.....



Zoom på Ersfjorden.........


Mot Kvalsundet.......


Det er ruten som jeg tok opp/ned....klikk på seve bildet fo å få det forstørret....

Etter 2 uker i Bayern med sommervær, temperaturer opp til 24 varmegrader, besøk hos en rekke venner, deilig bayersk hveteøl og kongress kom jeg tilbake i Tromsø denne helg. Og her er vinteren kommet tidlig i gang denne sesongen. Jeg var enda litt skeptisk om snømengden var tilstrekkelig og valgte truger i steden for ski i dag. Bilturen fra Tromsøya til parkeringsplassen i Kroken (ca. 60moh) som ligger i nærheten av skiheisen var fort unnagjort.
På vei opp var det barmark til ca. 200moh og lite snø til 300moh. Men fra 300 moh var det gjennomgående mellom 20 og 40 cm løssnø og det var tungt nok å trakke sporet med truger....
Deilig å være på tur igjen og belønningen for slitet var til og med sol og blå himmel! Dessuten fin utsikt på Kvaløya og mot Lyngen. Fra toppen av Rundfjellet (ca. 760moh) gikk det noen meter ned og derfra igjen opp til Blåfjellet (778moh) før jeg tok samme vei tilbake.
I alt ca. 800 hm og med lange pauser brukte jeg 4:30 timer. Fin tur seint på høsten eller som trugertur tidlig på vinteren, kan anbefales.