16.1.10

Tverrdalstindan (1290moh) og Midtertinden (1180moh) i Tamokdalen: alltid spennende å utforske nytt terreng....


Claudia på vei opp....


Fra Tverrdalstindan mot Tamokdalen med Tamokfjellet......


Nå er blålystida snart over.....


Det er ruten vi tok.....Ruten til Oksetinden som er tegnet inn med prikker har jeg ikke gått ennå, men den så meget lovende ut og står på turplanen min nå!!

Det har vært mange kjente turer for meg i det siste og så var det på høy tid med noen nye fjelltopper nå.....Claudia og jeg dro grytidlig til Tamokdalen og parkerte bilen ved en innkjørsel i nærheten av Tverrelvmyra. 18 kuldegrader men ingen vind ved turstart, knallbra vær.

Turen går først inn i Tverrelvdalen og videre til Tverrdalsbotn. Dette er nok en liten anmarsj og her er det en del kratt og busker, men det er lett å komme seg gjennom, både opp og ned. Fra Tverrdalsbotn går det rett opp til Midtertinden (1180moh). Mellom 800 oh 1000 moh er terrenget litt brattere, så litt obs bør du være. Dette var imidlertid ingen problem i dag, jeg vurderte rasfaren som liten. Skare med nysnø oppe nesten hele veien. Til dels var snøen moderat vindpreget, men ikke såpass at det var til hinder....Fra Midtertinden gikk det et stykke ned igjen og så opp igjen rett mot toppen av Tverrdalstindan (1290moh). Siste stykket er brattere, men jeg kom meg til toppen uten å ta skiene av en eneste gang....Finfin skitur, i alt ca. 1150hm....sola så vi ikke endå, men man følte at den kommer snart, så lyst var det allerede igjen....