15.3.10

Middagstinden (1006moh) på Kvaløya: Urørt powder i Kattfjordeidet på en mandag....



Det er ruten opp og ned pluss avstikker til Mellomtinden.....Turen er nokså enkelt fram til vannet 465, deretter er det et kort stykket som er brattere. Fra vannet 554 kommer du til topphenget som er oppimot 35 grader, her må rasfaren vurderes nøye før du går opp! Det finnes ytterligere muligheter til varianter på nordsida....


Urørt powder på Middagstinden på en mandag i midten av mars: dette må nytes....


og så ble det snart noen linjer i snøen.....


Fra Middagstinden mot Kattfjordeidet, store deler av oppstigningsruten er synlig...


Middagstindens topper som også vises som tittelbilde på Fri Flyts toppturbok...

Utrolig nok har vel ingen andre gått på Middagstinden på Kvaløya siste helg. Så ble jeg og en annen fyr  de første som var der etter siste nysnø......jeg var heldig, den andre hadde startet noen minutter før meg, slik at jeg ble bortskjemt med bra tråkket spor..... Massevis urørt pudder av beste kvalitet, som har satt seg allerede ganske bra, taket være solpåvirkning. Ingen spontane ras bortsett fra mindre solinduserte rutsj, ingen drønn i snøen og snødekket virket å være veldig homogent under hele turen opp. I tillegg blå himmel, varmt vær og sol hele dagen.

Jeg tok i dag normalruta fra Kattfjordeidet til skitoppen. Derfra ned til vannet på ca. 554 moh og opp til Mellomtinden via vestflanken til en høyde på rundt 950moh (derfra hadde det vært fottur videre til toppen, og da hadde jeg ikke lyst til...). Ned til vannet på 554moh igjen og nok en gang til Middagstindens skitopp......så er altså nysnøen på Middagstinden brukt opp folkens, nå er det bare bruktbutikk der! Brukte i alt rundt 5 timer i dag.