4.12.10

Smørpundfjellet (829moh): rutevalget ble tilpasset til vær og skredsituasjonen i dag......



En god del nysnø og vind i det siste, dessuten fortsatt ganske varmt....skrednesen min syntes at dette lukter grad 3 og så valgte vi en litt mer konservativ rute i dag. "Tamok Reel Ride" fristet oss nok mye, men vi hadde litt lite tid. Dessuten var jeg litt skeptisk på om jeg ville utsette oss for risiko for mulig snøskred utløst av andre turgåere på samme fjellet med muligens mindre konservativ vurdering og rutevalg enn oss......så valgte jeg som turmål Rassevarri (1166moh) med turstart fra Balsfjordeidet i steden fot Nordkjosbotn. Sigurd og meg hadde lagt merke til denne ruten, da vi var på Postdalstinden (1363moh) for noen uker siden. Været i Tromsø var ikke særlig fristende i dag, noe som gjorde at Yngve trakk seg med kommentaren at han vil komme "sterkere tilbake" om noen dager (vel, vi følger spent med hva dette betyr ?!...). Resten av gjengen foretrakk å tilbringe fredags kveld med større mengder drikkervarer med tilsetning av lipofile flytende stoffer på kulstoffbasis, slik at det bare ble Claudia og meg som la ut på tur i dag....

Vi parkerte bilen ved Trangen (ca. 90moh), noen kilometer mot Kirkenes på E6 fra Nordkjosbotn ( i alt litt mer enn 1 time fra Tromsø). Kortvarig oppholdsvær, resten av turen var mer preget av "stort sett" for å si det med Yr.no sine ord.....lette snøbygger hele veien, men ingen vind og ingen regn, temperaturen var ca 2 kuldegrader....brukbar sikt opp til ca. 900 moh. På grunn av værforholdene ombestemte vi oss etter hvert og det ble en litt kortere tur til Smørpundfjellet (829moh) i stedenfor Rassvarri (1166moh). Gjennomslagsføre fra 100moh til ca. 400moh, men deretter finfin pudder på et bærende lag....nokså klart at det ble 2 turer opp fra rundt 450moh, så i alt fikk vi oss litt mer enn 1100 hm kjøring. Og herav mer enn 800 hm kjøring med kjempefin pow.....vel, da har man ingen grunn til å klage, selv om den planlagte turen til Rassevarri må vente litt nå....

Skredfaren anslår jeg i hvert fall på 3/3+ i dag , særlig i vindpåvirkete eksposisjoner over 500 moh. Her hadde vi flere ganger svære drønnlyder i dag.....så både skred- og puddernesen min har ikke sviktet meg i dag heller, og konserativ rutevalg med helning opp til maks. 30 grader viste seg i dag å være helt greit....


Bra og godt hogget skogsvei fra veien til rundt 400moh, deretter glissent skog til 500moh. Så åpne, vide flater helt til toppen....opprinnelig planlagt rute til Rassevarri vises med røde prikker, den skal vi ta en annen gang.....