14.8.11

Gjømmertinden (1109moh): solo på tur i Tromsøs nærområde....

Gårsdagens turfølge var litt utslitt i dag...Så ble det altså solotur med turstart ved Laksvatn skole, ca. 45 min kjøring fra Tromsø. Jeg valgte bevisst ikke korteste rute til toppen, men fulgte Gjømmerdalen. Lenge har jeg allerede hatt lyst på en tur her! Lite vind, sommertemperaturer, blå himmel og masse sol gjorde det ikke vanskelig å trives på tur i dag heller!

Takket være Laksvatnets lokalbefolkning bra sti gjennom skog og kratt med start ved lyslypa. Seinere lyng og gress, lettgått terreng opp til ca. 750 moh. Derfra blir det en del løs stein. På tur opp gikk jeg rundt toppen og opp på dens østsida, på tur ned fulgte jeg noenlunde konsekvent nordeggen....den er litt brattere, men kortere og jeg vil anbefale den både på turen opp og ned....litt småklyving inimellom, men absolutt overkommelig og på ingen måte vanskelig....brukte i dag for turen opp ca. 2:25 timer og på turen ned 1:55 timer....på toppen ble det imidlertid mer enn en hel times pause, så fantastisk var det....finfin fottur, anbefales på det sterkeste!!


Lyngsalpenes stolthet: Jiehkevarri (1834moh), sett kort etter starten....


meget fine stier og lettvint gåterreng opp til ca. 750 moh....


sovende soldat ligger på ve. sida her....


fra toppen mot Lyngen med Fugldalstinden, Holmbuktinden, Jiehkkevarri, Balgesvarri, Lakselvtindane og Guhkesgaisa i bakgrunnen...rett foran oss ligger Sieidi-toppene....


Balsfjorden med Fuglfjellet...


Gjømmerbreen: et stort breplatå.....


mange lite besøkte perler ligger her mellom Gjømmertinden og Sennedalsfjellet/Tverfjellet og venter på meg...


Sieiditoppene med litt zoom: mye løs stein og således ikke akkurat lettvint gåterreng..... Tror likevel at jeg må komme meg på begge to etter hvert...


Sovende soldat mot venstre og navnløs topp 1133moh ved Gjømmerbreen mot høyre: 1133moh er vel en lang, men relativt enkel skitur via Gjømmerbreen, hvis man ikke har lyst til å gå den bratte direktevarianten fra aust.... 


Det er ruten som jeg gikk: i alt ca. 14 km tur og retur, litt mer enn 1100 høydemeter. Man bruker mellom 4-6 timer for hele turen, alt etter tempo. Jeg likte nordeggen til toppen bedre enn å gå rundt for så å gå opp østryggen....