25.8.11

Rakeltinden 1409moh: meget flott fottur innerst i Balsfjorden....

Jeg styrer hjemme i huset med noen prosjekter, slik at det ikke er tid til kjempelange turer for tiden. Været var imidlertid så bra at det måtte bli en kjap solotur i dag. Blå himmel, sommertemperaturer og nesten ingen vind! Fikk meg en fantastisk fin fottur til Rakeltinden. Denne toppen anbefales på det sterkeste som fottur, meget fint terreng, fin utsikt og lettgått!


Rakeltinden ligger innerst i Balsfjorden, rett ved store Russetinden. Turen starter i Markenesdalen, ca 1 t 15 min kjøring fra Tromsø. Kommer man kjørende på E6 fra Tromsø tar man av til venstre ved Gåre og følger grusveien til en bom med en informasjonstavle (100moh). Her er det grei parkering.


Først går turen et lite stykke på skogsvei innover Markenesdalen, så ved noen containere videre på sti til venstre. Stien går helt opp til fjellryggen og så er det bare å følge ryggen helt til toppen. Myk lyng og etter hvert steinur fra 1000 moh, men ikke særlig løs og veldig lettgått. Ikke en gang særlig bratt. Fra toppen har du fantastisk utsikt mot Tamokfjellene, Balsfjorden, Malangenhalvøya og ikke minst Lyngen med blant annet Piggtinden og Jiehkkevarri. I alt er det 1300 høydemeter opp og ned. Jeg gikk relativt fort i dag og brukte for turen opp 1:50 timer, for turen ned 1:10 timer. Satt imidlertid en hel time på toppen og nøt det fantastiske været, samt utsikten.


på tur opp med utsikt mot Fugltinden...


Balsfjorden....


noen turkompiser møtte jeg også.....


langstrakt og fin rygg til toppen. Blåtinden og Marfjellet i bakgrunnen....


Nabotoppene: Storvasstinden 1244, Kvittinden 1113 og Svensborgtinden 1307moh


Markenestinden....


Store Russetinden med skinormalruten...


og nok et bilde av den fine langstrakte fjellryggen til toppen....


Det er ruten som jeg gikk opp og ned....