14.4.12

Melketinden (895 moh): En fin topp, fint vær, nysnø, lite traffikk og et skikkelig flakskred på topphenget....

Litt forsinket turrapport etter en travel helg med 2 toppturer, oppussingsprosjekt hjemme, samt forberedelser for jobbreise til Harstad.....

Fortsatt ikke helt frisk og med skikkelig tørrhoste ble det tur til Melketinden (895moh) på Kvaløya i dag. Fantastisk vær og snø, ca. 30 cm laussnø uten synlig vindpåvirkning. Først en fin og rolig tur med lite traffikk gjennom Blåmannsvikdalen, før stigningen begynte. Videre opp til toppen via litt brattere heng etter Blåmannsvikvatnet og så langs eggen fra Brattbergtinden til Melketinden. Eggen er relativt bred, så skiene ble først tatt av 15 høydemeter før toppen. Selve topphenget fristet med bratte nedkjøringsmuligheter, men jeg stolte ikke på nysnøen og snødekket i denne sørøstvendte hellingen. Skrenset meg altså litt på bekostning av kjøregleden ned, delvis rett på eggen, delvis litt nedenfor eggen. Vurderte så etter hvert om jeg skulle ta meg ned helt langs oppstigningsruten eller om jeg skulle krysse siste liten av topphenget via et bittelite brattere stup. Turte ikke det og bestemte meg for å ta meg ned langs oppstigningssporet. Men hoppet så litt på mitt noenlunde sikre ståsted flere ganger litt på snødekket med skiene for å få vite litt mer om stabiliteten. Fikk så magefølelsen fort bekreftet, hele sørøstvendte topphenget på en bredde på ca. 200 meter for ned med en bruddkant på ca. 30 cm, altså svarende til nysnøen. Bruddet oppsto akkurat i dette lille stupet, som dannet hot spoten, og spredte seg videre mot toppen. Da skredet hadde gått droppet jeg ned det lille stupet på ski for å se litt på bruddkanten, før jeg traverserte videre ut mot Brattbergstinden og fulgte opstigningssporet ned. Så videre langs slakeste  alternativ ned til Blåmannsvikdalen. Politiet ble selvsagt varslet inimellom for å unngå eventuelle unødvendige og kostbare leteaksjoner.

Så selv om jeg observerte en rekke skispor, som var like bratt som topphenget på Melketinden - eskempelvis ned vestsida til Styrmannstinden - er snødekket ikke så stabilt alle plasser på Kvaløya, som man skulle ønske seg. Og skredet viser bare nok en gang, at forholdene kan variere ganske tydelig lokalt, når man leser observasjonene, som var gjort på Storsteinnestinden og Skitntinden samme dato.....
Melketinden er en veldig fin og lite brukt tur og kan anbefales til toppturgåere, som ikke er redd for en liten times anmarsj. Rasfaren og rutevalg bør imidlertid vurderes nøye.....

Ved turstart: Melketinden bakerst i midten av bildet....

Zapfetoppen med mulige skialternativer opp.....

Melketinden kommer nærmere etter hvert....

baksida til Buren....

ved Blåmannsvkvatnet: nå bir det brattere - den ideelle ruten går rett frem og litt mot venstre....

blikk tilbake til Kaldfjorden....

litt lenger oppe: Brattbergtinden nærmer seg....

Rennen som man renner ned....

Ersfjorden.....

mot yttersia med blant annet Ramnafjellet...

eggen til Melketinden: greit på ski i dag....

Raudtinden.....

Styrmannstinden og Zapfetoppen....

Parkering langs veien i en lomme ved inngangen til Blåmannsvikdalen. På hø. sida av bekken opp til Blåmannsvikvatnet. Så er det vel det enkleste å følge en litt bredere renne opp mot vest fra Blåmannsvikvatnet (også mulig å gå opp en renne mot sør mellom Brattbergtinden og Raudtinden, men i så fall blir det litt opp og ned langs ryggen etterpå). Videre i selve renna og på rygg til Brattbergtinden langs den slakeste ruten og så langs sørvesteggen opp til Melketinden. I tilfelle gode forhold kan man renne ned det sørøstvendte topphenget, men dette krever nok en nøye vurdering av skredfaren. Både hengene fra Blåmannsvikvatnet opp første ryggen og første oppsving på eggen til Melketinden har mellom 30 og 35 graders helling, så skredfaren må vurderes uansett. Topphenget har i hvert fall 35 grader inimellom. Jeg brukte i meget rolig tempo 4 timer på denne turen. Ca. 900 hm. I dag var det mulig å gå på ski nesten helt til toppen, men alt etter forhold kan det vel også være behov for isøks og stegjern.